Visste du?….

Om migrän och spänningshuvudärk…

Del 3.

Hur hanteras migrän och spänningshuvudvärk i öst? Mer specifikt inom Ayurvedisk läkekonst?

Välkommen tillbaka ! Kul att ämnet intresserar dig ☺

Två viktiga aktuella stora system i öst…från Kina och Indien

en extremt enkel och kort genomgång:

De fem elementen – kinensisk medicin

Upptäcktes för nästan 3 000 år sedan, de fem elementen uppstod ur forntida kinesiska medicinen — ett komplext och mångfacetterat system. Detta system också tillskrivs grundandet av akupunktur och kartläggningen av meridianerna. De fem elementen är ett energisystem inom oss som symboliskt förknippas med vatten, trä, eld, jord och metall. Enligt gammal kinensik medicin domineras hela livet av dessa fem krafter. Dessa fem krafter gav också grunden för att på djupet förstå såväl planeters cykler och årstider på jorden som krafterna som påverkar varje individs beteende, känslor och hälsa. Enligt detta uråldriga synsätt har varje person ett element inom sig som är dominant (ibland två eller tre element i kombination). När vi är balanserade i vårt element (eller flera samverkande element), har vi harmoni i kropp och själ och lever ett balanserat liv med glädje, hälsa och vitalitet. Men när vi är i obalans är vi mottagliga till olika sjukdomar, fysiskt, mentalt och känslomässigt. Genom en rad olika metoder – från riktade energimedicinska tekniker till specifika övningar och kost som ger näring till ditt element – kan du få ditt element tillbaka i balans.

Många använder dessa komplexa system och akupunktur/meridianer idag också med goda resultat i olika terapiformer. Flera av dessa metoder är även erkända av västerländsk medicin.

Ayurveda – indisk läkekonst och livstil

Med sitt ursprung i Indien och först spridd som en muntlig tradition, Ayurveda betyder ”kunskap om livet” på sanskrit. Detta extremt komplexa system började skrivas ner för mer än 5000 år sedan, på Sanskrit, i heliga texter som kallas Veda. Som en handbok för hälsosam och harmonisk leverne – genom att anpassa kroppen, sinnet och anden – föreskriver Ayurveda tekniker som meditation, andningsarbete, massage, yoga, och specialdieter. I Ayurvedas centrum står begreppet doshas – de tre universella energierna som kombineras för att definiera oss som individer. Av dessa doshas har vi alla vår egen unika kombination, som en fingeravtryck. Detta användes i Ayurvedisk läkekonst i minst 3000 år och används idag. Läkekonsten går i genom läkar-familjer s.k. vaidyas, som ärvs i många generationer. Många delar av ayurvedas läkekonst är bevisade och accepterade som lika effektfulla som västerländsa tekniker, terapier.

Det är ett komplext systema av balanser-obalanser i doshorna som står som grund i Ayurvediskt liv och läkekonst. Du läker genom att återställa balanser i doshorna: vissa saker ökas, vissa minskas. Man strävar alltid efter balans.

Innan vi dyker in i den Ayurvediska hanteringen av migrän och huvudvärk vill bara betona att jag kan/har läst mycket litet om den kinesiska medicinen (planerar fördjupa mig i ”De fem elementen” rätt snart). Gällande Ayurveda, det jag beskriver här är bara det jag lärde mig från en rad böcker om Ayurveda, samt yogiska övningar jag själv andvänder regelbundet efter en genomgången kurs i migränyoga baserad på Ayurvediska praxis.

Alltså…jag är inte kunnig i Ayurvedisk läkekonst! Bara har en djup nyfikenhet triggad av mina migränproblem och andra krämpor och använder mig av de tekniker och rutiner jag har lärt mig från kurser och böcker.

Böckerna jag pratar om och varmt rekommenderar är dessa:

Och nu hoppar vi in i ämnet…

Jag kan direkt börja med en citat ur Per Söders senaste bok ”Leva utan migrän” sida 111 (den är så bra att jag har fotat av den helt enkelt och visar här som citat):

Jag skulle nog vara mer nyanserad i min uttryck (men kanske mest pga min okunskap?) och inte kalla något för ”bota” överhuvudtaget! Varken i västländsk eller östländsk perspektiv vad det gäller sådan extrem komplex problem som olika typer av huvudvärk…

Men som sagt, detta är en citat☺ som annars sammanfattar det mesta.

Ja, man kan bli av med sina anfall! Men enligt min erfarenhet betyder inte att man är botad, att allt är helt borta forever. Man måste själv underhålla en viss individanpassad nivå av behandlingar och livsstilsändringar. Annars anfallen kommer tillbaka! DETTA är däremot min mångåriga erfarenhet.

Vad är specifikt Ayurvediskt för migrän och olika typer av huvudvärk?

I Ayurvedas centrum står begreppet doshas – de tre universella energierna som finns i oss och i allt runtom och som kombineras för att definiera oss som individer och av dessa doshas vi alla har vår egen unika kombination, som en fingeravtryck.

Doshas finns i princip i allt: dygnet har sina, årstiderna sina, livets olika faser, och människotyper (komplex body-mind-spirit system! OBS inte bara ”kroppstyp” som felaktigt reducerades här i väst!).

Vi påverkas av årstider, dygnets rytm, vår egen ålder och vår egen dosha-typ…

Här kommer jag INTE att gå in i dessa i detalj, utan bara extremt förenklat ta upp doshorna i relaion till olika huvudvärk.

Alltså Ayurvedas 3 dochor heter KAPHA, PITTA och VATA.

Ny väldigt lite om varje. Bara för att du ska ha en ögonblick av insikt…

KAPHA – jord, vatten, rörelse, uppkomst, växande. Årstiden är våren (från mars till juli), under dygnet både morgon (uppvaknade kl 6-10) och kväll (nedvarvning kl 18-22). I våra liv är dominant under barndomen och tonåren (rörelse, växande).

Inom energihantering (matsmältning) förknippas denna dosha med rörelse, nedbryting i övre delen av matsmältningssystemet från mun till tolvfingertarm, dominerande är magsäcken.

Kapha ger också tyngd, fotfäste, stabilitet och bygger upp kroppen och immunförsvaret.

Förknippas med vårens förkylningar, bihålor och slembildning (inflammationer där), mycket vätska i kroppen.

Balans betyder lugn, stabilitet, lyssnande, omhändertagande, reflekterande, metodiskhet, uthållighet.

Obalans betyder negativa tankar, depression, understimulans-stillasittande, övervikt, tröghet, vantrivsel, sova mycket, prokrastinerande (skjuta upp saker hela tiden).

Obalans ökas av: understimulans, för mycket morgonsömn, kalla och fuktiga miljöer, mjölkprodukter, kall, tung och fet mat (som ost, glass, nötter), mycket vätska speciellt söta, salta och sura i smak…

Grunden för att balansera kapha är motion!

Att göra saker, ta initiativ, engagera sig, planera OCH genomfra saker.

PITTA – eld, hetta, kraft, flöde, aktivitet. Sommar (värme/hetta samt lite fuktighet), blomingens och fruktläggningens tid (från juli till september-oktober). Under dygnet både mitt på dagen (kl 10-14) och mitt på natten (kl 22-02 här då för ämnesomsättningen). I våra liv är ju från ung vuxen till tidig mogen ålder (bilda hem-karriär-barn åldern).

Inom energihantering (matsmältning) förknippas denna dosha med förbränning och näringsupptag från tolvfingertarmen (med pankreas alla enzymer) till hela tunntarmen. Här bildas också massivt med nerdrytningsrester (skräp, avfall) som skall vidare till tjocktarmen (Vata) och omvandlas till avföring och elimineras.

All problem med matsmältningen är pitta relaterad obalans (utom syra uppstötningar som är kapha, dvs från magsäcken).

Pitta behöver svalka, lugn och ro, och för kroppen en ”bara-vara” tillstånd (parasympatisk påslag, då matsmältningen kan jobba som bäst).

Balans för pitta betyder fokus, engagerande, målinriktade ”i flödet”-känsla, kraft, driv, kontroll, värderande. Samtidigt som balanserande tillståndet är ”bara vara”?! Inte lätt att uppnå för den eldiga pittan, eller för alla under hektiska dagar, mitt i arbetstider…Mitt i lunchtiden ju…!

Obalans för pitta betyder stress, förträngd ilska, frustration, förbittring, hetta miljöer, sömnrubbning (sena uppekvällar, nätter), starka sura, salta smaker, starka kryddor, alkohol.

Grunden för att balansera pitta är vila (bara vara, släpp taget)!

Helt enkelt allt som bromsar sympatiska nervsystemet och aktiverar parasympatiska nervsystemet: långa djupa andetag, meditation, vila, lugn yoga, promemader i naturen, lugn taichi, qigong, osv.

Ta paus, tillåta återhämntning, svalka ner sig.

VATA – luft, rymd, rörlighet, mognad, fulländning, avslut. Höst-vinter (oktober-februari) då är dags att skörda och avsluta, förbereda en ny cykel, ny Kapha…Under dygnet är sen eftermiddag (kl 14-18) och sent på natten (kl 2-6) då upptag, integrering, mognad av energier, ämnen tar form. I våra liv är perioden mogen vuxen till åldersdiger (karriären gjort, barnen vuxna, pension).

Inom energihantering (matsmältning) förknippas denna dosha med tjocktarmen, rörelserna här som förbereder eliminering av avfallsprodukter, reglering av vätskebalans (återsorption av vatten till blodet), absorbtion av vitaminer och att förbereda och skicka vidare avföringen för tömning.

Här behövs regler, regelbundna vanor, stabilitet, kloka, genomtänkta vanor för kost och motion. Men också för känslor och kreativa tankar idéer, som vi har gott om nu i denna fas i livet!

Balans betyder mycket rörelse, nyfikenhet, spontaneitet, kommunikation (vi är både kloka och erfarna, idérika som vill dela med oss), kreativiteten får utlopp.

Obalans sker vid stress, fasta, blåst och kyla, oregelbundna vanor, plötsliga stora förändringar i livet, kaotiska situationer, lite sömn, för mycket sinnesintryck (resor, TV, mediabrus, mm) oförlöst oro och rädslor, starka, bittra smaker, kalla och torra födoämen (råa grönsaker, torkad frukt, osv), för lite vätska och för kalla drycker. Missbruk av alkohol, nikotin, osv.

Grunden för att balansera vata är regelbundenhet i allt!

Trots att både kreativitet och rörelse ger balans, här ska man vara klok nog att välja och balansera frihet med rutiner, regelbundna vanor att inte trigga känslor av oro, otillräcklighet och ångest, inte hamna i utmattning. Lätt att hamna hit för en vata!

Nu börjar ni ana en hel del triggerfaktorer för huvudvärk och migrän inom detta system, eller hur?

Såhär går tanken inom Ayurveda om huvudvärk:

I stora drag indelas huvudvärken i Ayurveda i 4 sorter (och en del under-kategorier):

  • Kapha (sinus- och Hortons) huvudvärk, samt migrän-varianter
  • Pitta (migrän) huvudvärk,
  • Vata (spännings) huvudvärk, samt migrän-varianter,
  • Ardhavabhedaka (alla 3 tidigare typer samtidigt).

KAPHA huvudvärk – enligt Ayurveda är i stort sett spänningshuvudvärk (dock en del migränvarianter finns här också).

Sinushuvudvärk är den typen av spänningshuvudvärk som orsakas av förkylningar, snuvor…alltså stopp i bihålorna pga slemsamlig (vätska…Kaphans element). Detta ökar trycket i ansiktet och huvudet, skapar problem med andningen via näsan. Då kommer en tung och molande huvudvärk, spänningshuvudvärk.

En annan ”stopp” kan vara inte så fysik som slem, utan mentalt eller själsligt och orsaka denna typ av tung huvudvärk. T.ex. vi känner oss hidrade att genomföra något, vi uttrycker inte vad vi vill eller behöver…något som bygger upp ett inre tryck (och ständig stress) inom oss som till slut yttrar sig/bryter ut i en hejdundrande huvudvärk! Känns bekant…?

Iblan kan denna spänningshuvudvärk ”kompletteras” (dvs forstätta) med migränsymptom, illamoende och syperkänslighet för sinnesuttryck, men inom Ayurveda är fortfarande denna typ inräknad som sinushuvudvärk.

Hortons huvudvärk liknar mycket sinushuvudvärk eller t.o.m. förvärrad sådan med migränsymptom, men denna typ av huvudvärk pågår mycket längre, veckor eller även månader för vissa och kommer i kluster (därför heter det även cluster headache på engelska, förresten Horton är namnet på läkaren som upptäckte den). Man har nuligen upptäckt att vissa migränmediciner kan hjälpa.

Ayurvedisk behandling av Kapha huvudvärk

utgår självfallet från alla aspekter av människan i relation till doshorna (energysystemen utanför och innanför). Grundprincipen är att tillföra den doshan som är i obalans dess motsatser från de andra doshorna. För Kapha:

  • mjuk ansiktsmassage för bihålorna
  • nasyam – behandling med oljor för rensning av hals, huvud, näsa
  • örter (både sniffa in örtrök eller i té form)

För mer preventiv behandling finns en del speciella yogaövningar (baserade på andningen) och det finns även andningsövningar för akuta tillstånd.

I västvärlden kan vi ha i vår dagliga hygienrutin nässköljning också, precis som i ayurvedisk dagrutin, för att hålla bihålor och övre luftvägar rena och fria från slem.

* Yogaövningar, andningstekniker lär du dig t.ex. på min kurs ☺

Välkommen!

Den går i augusti vid 3 tillfällen, tisdagskvällar.

Platsen är på www.yogaOM.se i centrala Göteborg!

Bokning på deras hemsida

* Nässköljning görs med en speciell kanna (neti) och ren saltvatten

(här ser du en bild på olika utseenden på Neti kannor. Samt nästa bild är min neti med kryddmått och ren flingsalt. Lättast köps in från någon hälsokostaffär eller online, tror jag, då ingår kryddmått för salti paketet. OBS saltet skall vara ren, dvs fri från antiklumpmedel!)

PITTA huvudvärk – enligt Ayurveda är i stort sett all form av migrän.

Skarp, pulserande smärta på ena sidan av huvudet, vid tinningen och bakom ögat. Illamoende, kräkningar…med eller utan ljusrubbningar (mer ingående beskrivning se Del 1 i bloggen).

Intressant att både i Ayurvedan och i västerländsk medicin är man rätt överens om att högpresterande, tävlingsinriktade människor, perfektionistiska, ilskna, frustrerade, överkänsliga…mitt i karriär och allt, ofta under kronisk stress får migrän, dvs pittamigrän. Personer som enligt Ayurveda har en stark naturlig pitta (eldiga) i sin personlighet löper mycket större risk att få migrän än de andra dosha-karaktären.

Ayurvedisk behandling av Pitta huvudvärk

utgår självfallet från alla aspekter av människan i relation till doshorna (energysystemen utanför och innanför). Grundprincipen är att tillföra den doshan som är i obalans dess motsatser från de andra doshorna. För pitta:

  • allt som svalkar huvud, kyler ner blod med dämpande vätskor, kylande örter, bad
  • kost som återställer den sura pH i kroppen (vid överskott av pitta ökar elden i kroppen och detta betyder suraöverskott = att pH sjukner), gör oss mer basiska (vissa kryddor, örter och grönsaker)
  • speciell avslappningsteknik, kylande andningstekniker och meditation samt yogaövningar

* Yoga- och andningsövningar samt meditation lär du dig t.ex. på min kurs ☺

Välkommen!

Den går i augusti vid 3 tillfällen, tisdagskvällar.

Platsen är www.yogaOM.se i centrala Göteborg!

Bokning på deras hemsida

VATA huvudvärk – är en typ av spänningshuvudvärk

som ”vandrar genom stel nacke, skulderblad och stannar kvar som ett stramt bälte i huvudet. Ofta byter plats, oregelbunden, pulserande, ofta lokal. Men har inget av migränens klassiska illamående, kräkningar och synrubbningar.

Orsakas av stress, oro pga störda rutiner, oregelbundenhet, störd dygnsrytm, osv. Ofta kommer på hösten då är det kallt, blåsigt…samt när semestern är slut och vardagen drar igång…

Känner du igen detta?

Och du som har lämnat klimakteriet bakom dig, kanske börjar komma in i 60-års åldern…lämnat pitta fasen i livet och går in i vata fasen med stelare kropp, mindre vig och rörlig, längre tidsbehov för återhämntning…lite mer smärta här och där….och kanske dina huvudvärk har blivit mindre smärtsamma migrän-typ, utan mer lokala pulserande, dova?

Kanske Ayurvedas förklaring är rätt?………….

Ayurvedisk behandling av Vata huvudvärk

utgår självfallet från alla aspekter av människan i relation till doshorna (energysystemen utanför och innanför). Grundprincipen är att tillföra den doshan som är i obalans dess motsatser från de andra doshorna. För vata:

  • regelbundenhet i kosten med värmande, milda maträtter, varma rätter
  • mycket vätska och varma, värmande drycker
  • mild massage (mot stelhet och smärta, och för stimulering av lymfsystemet)
  • lugn, långsam, jämn yoga, promenader genomförda regelbundet/rutinmässigt
  • rytmiska andningsövningar med mycket vila mellan och efter övningarna
  • mantrameditation

* Yoga- och andningsövningar, meditation lär du dig t.ex. på min kurs ☺

Välkommen!

Den går i augusti vid 3 tillfällen, tisdagskvällar.

Platsen är www.yogaOM.se i centrala Göteborg!

Bokning på deras hemsida

Ardhavabhedaka – (alla 3 tidigare typer av huvudvärk samtidigt).

Väldigt få har detta, men förekommer…en av de värsta situationerna när olika typer av huvudvärk pågår samtidigt hopklustrade eller direkt efter varandra, under längre tid.

Tack och lov är såpass sällsynt att behandlingsmetoder tas fram då, individanpassad och självfallet efter en grundlig diagnos och genomgång av alla aspekter av människan i relation till doshorna (energysystemen utanför och innanför). Grundprincipen är att tillföra den doshan som är i obalans dess motsatser från de andra doshorna.

Jag personligen har aldrig träffat någon med Ardhavabhedaka och om jag skulle göra det i framtiden, då skulle direkt råda att hen kontaktar sjukvården och/eller som komplement en ayurvedisk läkare för individanpassad hjälp. Det finns kliniker i Sverige och mycket duktiga Ayurvediska läkare också.

Slutligen:

självfallet allt detta jag skrev här är ”ett tunnt skrap på ytan” för att enkelt och kort blicka in det som handlar om Ayurvedisk hantering av huvudvärk och få insyn i holistiska tekniker!

Kunskapen är så oändligt mycket mer komplex och djup….och så himla spännande med individanpassade metoder ner till det minsta detalj JUST FÖR DIG…

Men nu stannar jag här! ☺

I nästa och avslutande del skriver lite om

Vad finns annat alternativt att ta till hjälp?…

Men då är vi en bit in i yogakursen – om du bestämt dig att vara med mig live på yogaOm – och ta del av några yogiska tekniker för kanse din typ av huvudvärk?

Annars välkommen tillbaka här till bloggen om 2 veckor. Fortsättning följer…